Załącznik do zarządzenia nr 23
Rektora PW z dnia 25.11.1999 r.

Zasady i tryb realizacji Programu Inwestycyjnego Politechniki Warszawskiej

§1

  1. Program Inwestycyjny Politechniki Warszawskiej, zwany dalej Programem, jest realizowany zgodnie z założeniami zawartymi w części A załącznika do uchwały nr 152/XLIII/99 Senatu PW z dnia 24.03.1999 r.

  2. Program tworzą projekty inwestycyjne, zwane dalej projektami; projekt obejmuje co najmniej jedno zadanie inwestycyjne.

  3. Program nie obejmuje zadań inwestycyjnych, których realizacja nie wymaga wg ustawy z dnia 7 lipca 1974 r. - Prawo budowlane (Dz.U. nr 89, poz. 414 z póź. zm) uzyskania pozwolenia na budowę.

  4. Jeśli projekt dotyczy budowy lub remontu, terminy te rozumie się zgodnie z ustawą- Prawo budowlane.

  5. Program jako zestawienie projektów przewidywanych do realizacji w perspektywie wieloletniej, może być na wniosek Rektora i za zgodą Senatu zmieniany.

§2

  1. Zgodę na podjęcie prac projektowych dotyczących poszczególnych zadań inwestycyjnych, niezależnie od źródła finansowania tych prac, wyraża Rektor.

  2. Rektor, na podstawie materiałów przygotowanych przez dziekanów, występuje do właściwych organów administracji państwowej w sprawach związanych z dofinansowaniem inwestycji.

  3. Rektor, po zasięgnięciu opinii Rektorskiej Komisji ds. Rozwoju Podstawowej Bazy Materialnej Uczelni, nazywanej dalej Komisją, podejmuje decyzje o zakwalifikowaniu projektów do Programu.

  4. Kierownikiem Programu jest Prorektor ds. Rozwoju, który odpowiada za prawidłowy przebieg opracowywania i realizacji Programu.

  5. Za realizację projektu włączonego do Programu odpowiada Dyrektor Administracyjny oraz, w zakresie określonym w § 11, Koordynator Zadania Inwestycyjnego.

  6. Działania organizacyjne związane z przygotowywaniem i realizacją Programu prowadzi Sekretarz Programu, powoływany przez Rektora, na wniosek Kierownika Programu. Sekretarz udziela dziekanom informacji w sprawach związanych z Programem.

§3

  1. W okresie formułowania Programu, Kierownik Programu:

    a. przyjmuje wnioski o zakwalifikowanie projektów do Programu,
    b. opracowuje plan realizacji i finansowania zadań inwestycyjnych w kolejnych latach i przedstawia go Rektorowi.
  2. W czasie realizacji Programu, Kierownik Programu:

    a)sprawuje nadzór nad prawidłowością procedur w trakcie realizacji zadań inwestycyjnych,
    b)akceptuje wnioski dotyczące rozszerzenia zakresu prac i uzupełnienia umów o zamówienia publiczne, zawierane w związku z realizacją zadań inwestycyjnych,
    c. dwa razy w roku przedstawia Rektorowi sprawozdania z realizacji Programu.

§4

  1. Dyrektor Administracyjny współpracuje z Kierownikiem Programu i dziekanami na wszystkich etapach realizacji zadań inwestycyjnych.

  2. Dyrektor Administracyjny organizuje i przeprowadza procedury przetargowe niezbędne w okresie przygotowywania i realizacji zadań inwestycyjnych.

  3. W przypadku projektu dotyczącego budowy lub remontu, Dyrektor Administracyjny odpowiada za zgodność realizacji tych robót z prawem budowlanym. W szczególności Dyrektor Administracyjny:

    a. ustanawia inspektorów nadzoru inwestorskiego,
    b. zobowiązuje projektanta do sprawowania nadzoru autorskiego,
    c. powołuje komisje odbioru zadania inwestycyjnego.
  4. Dyrektor Administracyjny, działając w ramach swych statutowych uprawnień, odpowiada za dyscyplinę finansową zadań inwestycyjnych i przestrzeganie w tym względzie odpowiednich przepisów.

§5

  1. Wnioski do Rektora o zakwalifikowanie projektu do Programu składają dziekani.

  2. Rektor może z własnej inicjatywy zlecić opracowanie określonego projektu i wszcząć procedurę zmierzającą do jego zakwalifikowania do Programu.

§6

  1. Wniosek o zakwalifikowanie projektu do Programu powinien zawierać:

    a. nazwę projektu,
    b. uzasadnienie celowości realizacji projektu,
    c. przewidywane efekty rzeczowe (kubatura, powierzchnia całkowita i użytkowa),
    d. biznes plan,
    e. studium programowo-przestrzenne (projekt koncepcyjny),
    f. wstępne zestawienie kosztów i harmonogram finansowania inwestycji,
    g. plan przewidywanego pozyskiwania środków finansowych na realizację projektu.
  2. Wniosek może być uzupełniony załącznikami przedstawiającymi:

    a)informacje o stopniu zaawansowania przygotowania budowy (decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, projekt budowlany lub jego części składowe, pozwolenie na .budowę),
    b. kosztorys inwestorski.
  3. Wniosek i załączniki podpisuje dziekan.

§7

  1. Zakwalifikowanie projektu do Programu zależy w szczególności od:

    a. znaczenia planowanej inwestycji dla działalności i rozwoju Uczelni,
    b. deklaracji dziekana o zapewnieniu co najmniej 50 % środków finansowych na realizację inwestycji.
  2. Przy braku środków finansowych lub z powodu wystąpienia innych przyczyn, projekt może być zakwalifikowany do Programu warunkowo, o ile dziekan zobowiąże się do spełnienia w ustalonym terminie dodatkowych warunków, określonych przez Rektora.

  3. W razie niespełnienia w ustalonym terminie warunków, o których mowa w ust. 2, decyzja o zakwalifikowaniu projektu do Programu traci moc, a zadania inwestycyjne objęte projektem nie są uruchamiane albo podlegają wstrzymaniu. Ewentualne koszty związane ze wstrzymaniem zadania inwestycyjnego ponosi wydział.

  4. W przypadku inwestycji o szczególnym znaczeniu dla Uczelni, projekt może być zakwalifikowany do Programu bez spełnienia warunku, o którym mowa w ust. l lit. b.

§8

  1. Program, obejmujący projekty zakwalifikowane zgodnie z § 7 jest przedstawiany przez Rektora Senatowi do zatwierdzenia. Rektor formułuje wniosek po zasięgnięciu opinii Komisji.

  2. Rektor, po zasięgnięciu opinii Komisji, wnosi do Senatu propozycje zmian w Programie.

  3. Program jest realizowany w ramach środków finansowych określanych corocznie przez Senat.

§9

Decyzje o uruchomieniu i o zakresie finansowania zadania inwestycyjnego objętego Programem zatwierdzonym przez Senat podejmuje Rektor, po zasięgnięciu opinii Komisji.

§10

  1. Umowy w sprawach zamówień publicznych związanych z realizacją zadań inwestycyjnych, w imieniu PW podpisuje Dyrektor Administracyjny, działający na podstawie udzielonego mu przez Rektora pełnomocnictwa ogólnego lub specjalnego. Umowę kontrasygnuje Kwestor.

  2. Do podpisania umowy Rektor może upoważnić również inną osobę.

§11

  1. Kierownik Programu, na wniosek Dyrektora Administracyjnego i w porozumieniu z dziekanem, powołuje Koordynatora Zadania Inwestycyjnego, zwanego dalej Koordynatorem.

  2. Koordynator jest dodatkowym przedstawicielem inwestora w sprawach dotyczących zadania inwestycyjnego, sprawując bezpośredni nadzór nad jego realizacją. Koordynator współpracuje z wykonawcami prac, autorem projektu i inspektorami nadzoru inwestorskiego, nie wkraczając w ich kompetencje.

  3. Koordynator odpowiada za terminowość prac przygotowawczych i realizacji zadania inwestycyjnego oraz zgodne z harmonogramem ich finansowanie, bez prawa podejmowania zobowiązań finansowych.

  4. W razie uzasadnionej potrzeby, Koordynator może wnosić do osób upoważnionych zgodnie z § 10 i do właściwych dziekanów propozycje dokonania określonych zmian postanowień umów zawartych w celu wykonania zadań inwestycyjnych.

  5. Podjęcie przez Koordynatora, bez akceptacji Kierownika Programu i osób upoważnionych zgodnie z § 10, decyzji i innych działań mających skutki majątkowe, może wiązać się z konsekwencjami wynikającymi z odpowiedzialności służbowej i odszkodowawczej.

§12

  1. Zwiększenie zakresu prac i zwiększenie wartości zamówienia związanego z realizacją zadania inwestycyjnego, jest możliwe wyłącznie w trybie przewidzianym w ustawie o zamówieniach publicznych.

  2. Do podpisywania aneksów do umowy w sprawie zamówienia publicznego są uprawnione osoby upoważnione zgodnie z § 10, po uprzedniej akceptacji treści aneksu przez Kierownika Programu.

§13

  1. Dyrektor Administracyjny co najmniej dwa razy w roku informuje Kierownika Programu o przebiegu prac prowadzonych w ramach Programu oraz - niezwłocznie - o zakończeniu każdego zadania inwestycyjnego.

  2. Sprawozdanie dotyczące zadania inwestycyjnego zrealizowanego w ramach Programu, przygotowuje Kierownik Programu i przekazuje je Rektorowi.

Treść załącznika zilustrowano następującymi rysunkami: *)

Rys. l. Schemat blokowy Programu Inwestycyjnego,
Rys. 2. Schemat działań w okresie formułowania Programu Inwestycyjnego,
Rys. 3. Schemat działań w okresie realizacji Programu Inwestycyjnego.


*) Tylko w postaci papierowej